Pāriet uz galveno saturu

Ontikas ekspedīcija - jeb 25km pārgājiens Igaunijas ziemeļos

Ar Streelniekslv puišiem gājām pārgājienā gar Rauni marta sākumā (raksts ir šeit) un tad jau autobusā izskanēja runas, ka būs pārgājiens Igaunijā un informācija sekos. Pēc Rauņa visiem reklamēju doties pārgājienā kopā ar Strēlnieka puišiem. Pēc laiciņa Facebook tika atsūtīta informācija, ka pārgājiens notiks 19.-20.aprīlis un plānojas 20km maršruts gar Ontikas klintīm. Cena līdz 1.aprīlim 35 EUR, pēc tam jau dārgāk. Mājās sēžot dīvānā domāju, ka galu galā tad ir Lieldienu brīvdienas un tās ir jāizmanto lietderīgi. Pieteicāmies pašā pēdējā brīdī 31.martā un jau nākamajā dienā brīvu vietu vairs jau nebija. Par laimi paspējām. Iespējas gulēt teltīs vai kempinga mājiņās, es izvēlējos gulēt komfortā, jo tomēr likās, ka aprīlī teltī būs par aukstu, ņemot vērā, ka mums nav tik kvalitatīvi guļammaisi un arī kā ērzelim ar mantām pārstiepties arī negribējās.
Starts 19.aprīlī plkst. 16:00 no Zinātņu akadēmijas, paredzētais laiks ceļā ap 6h, 3 pauzes pa ceļam. Tā kā ieradāmies vieni no pēdējiem, nācās sēdēt atsevišķi, nu neko darīt. Kad sāc vērot, kas apkārt sēž, pamanīju pazīstamu meiteni Montu, kuru nebiju gadus 13-14 satikusi, baigais prieciņš, jo tad vismaz laiks paritēja interesantāk pļāpājot. Viņa, starp citu, jau ceturto reizi devās ar Strēlniekiem pārgājienā.

“Hiking is a bit like life:
The journey only requires you to put one foot in front of the other…again and again and again.
And if you allow yourself the opportunity to be present throughout the entirety of the trek,
you will witness beauty every step of the way,
not just at the summit”

Nedaudz pēc plkst. 22:00 esam klāt mūsu kempingā, kurš atrodas praktiski pie pašām klintīm. Ātri iekārtojamies mājiņā un tad jau ir svinīgā karoga pacelšana, latvieši ir ieņēmuši pirmo nometni Igaunijā. Tiek izstāstīts, ka jābūt ārā pie karoga nākamā rīta plkst. 7.10. Uh, agri, bet neko darīt. Mums paveicās, 4vietīgā mājiņā esam vienīgie un viņa ir apsildāma, tā kā mieriņš par to, ka būs silti un forši. Savu lēmumu palikt mājiņā nenožēloju ne mirkli. Noliekam mantas. Saku Mārim, ka jāiet paskatīties, kā Montai veicas ar telts celšanu. Neveicas. Tad nu palīdzējām uzcelt telti. Tālāk jau paķeram pa ceļam nopirktās desiņas, sidru, alu un dodamies ugunskura virzienā. Sēžam visi aplī un iepazīstinām ar sevi. Māris sāka stāstīt pirmais un es biju tā, kas noslēdz apli. Pasākam savu vārdu un iepriekšējam vārds ir jāatceras, jāpastāsta, ko mēs sagaidām no pārgājiena un vienkārši labi pavadām laiku. Nu jā, es īsti nemaz nemēģināju iegaumēt vārdus, jo tas aplis bija pārāk liels. Es vienkārši baudīju brīdi un skatījos ugunī. Māris runājot "izmet frāzi", ka esam jūrmalnieki, līdz ar to iepazīstam cilvēkus kam arī dzimtās saknes ir no Jūrmalas, kārtējo reizi apliecinās, ka pasaule ir maziņa. Un,protams, ka nekas negaršo labāk par ugunskura desu. Pulkstenis jau pāri 01:00 un skaidrs, ka jādodas gulēt, jo agri tomēr jāceļas un garš ceļš priekšā. Pārgājieni ar nakšņošanu tomēr ir paši foršākie!
Esmu izgulējusies lieliski, ko nevar teikt par Māri...
Agrais rīts iesākas ar rīta rosmi, tiek pateikts, ka maršruts būs ap 23km. Māris pukst, ka grib, kādu nogalināt, jo nav dabūjis dzīvības dziru - kafiju. Dodamies gatavot brokastis, paēduši un nu jau priecīgi, 9.30 startējam prom no kempinga. Kempings vispār ļoti labi aprīkots ir. Gan elektriskā plītiņa, gan ūdens sildītāji.  Autobuss mūs izlaiž ārā 10 km no kempinga uz Narvas pusi un sākam soļot gar Ontikas klintīm.
Ontikas klintis - Ontikas stāvkrasts ir Igaunijas augstākais kaļķakmens stāvkrasts. Tas ir 55 metrus augsts, veidojies 400 000 milj, gadu laikā. Ontikas kaļķakmens stāvkrasts ir 1100 kilometrus garā Baltijas kaļķakmens vaļņa, kas sākas Zviedrijas Olandes salā un beidzas Krievijā, netālu no Lādogas ezera, augstākais punkts. Kaļķakmens stāvkrasta garums ir 23 kilometri, un tas iet no Sakas ciema līdz pat Toilai, tādejādi tas ir garākais nepārtrauktais stāvkrasts.
Būtu zaļāki krūmi, izskatītos kā siltajās zemēs
Soļojam gan pa stāvkrasta augšu -redzam pamestu māju ar oda grafiti, krustu, dzīvnieka galvas kausu (diez, kas tas par zvēru?).
 Drusku arī pa brikšņiem jāpastaigā.
Sākumā tempiņš daudziem, kuri neaizraujas ar fotogrāfešanu bija diezgan ātrs un kā izrādījās no strēlniekiem neviens nebija priekšā, līdz ar to no Roliss daudzi dabūja mizās, ka iet uz savu galvu.
Temps pārgājiena laikā bija dažāds, bet daudz maz ir jāpiemērojas lielajam vairākumam.
Sākas gājiens gar jūras malu, iešana nav viegla, jo Igaunijas ziemeļos patiešām ir ļoti akmeņaina piekraste. Bet akmeņi daudz un dažādi, to formas, krāsas ir tik dažādas, ka gribas kā suvenīrus uz mājām paņemt.
 Jāskatās, kur kājas liek, savādāk "uz acīm var ātri nolikties". Bet vismaz var pamanīt akmeņu skaistumu un dažādību.
Voka muižas parks turpat blakus un Vokas upīte ietek jūrā
Kas gan tas būtu par pārgājienu, ja nebūtu jākāpj stāvkrastā? No Māra puses bija skaļš sajūsmas izsauciens, kuru dzirdēja lielākā daļa dalībnieku. :D

Atkal drusku pa brikšņiem
Sniegi, sniegi, sniedziņi vēl palikuši, bet mums Latvijā jau pirms laba laika viss jau bija nokusis. Ziemeļi ir ziemeļi, pavasaris kavējas.
 Ik pa brīdim ejot un skatoties apkārt, var saprast, cik gan daba ir varena un spēcīga.Un laika zobs nežēlo neko.
Tik varenu koku vēl jūras krastā nebiju redzējusi.
Nu forši te ir!
Jauki ir iepazīties ar jauniem cilvēkiem!
Mātes dabas zīmējumi
Pavasaris Igaunijas ziemeļos tieši tad arī bija "atnācis", daba modās no ziemas miega.
Pühajõe ciematiņa iedzīvotājiem noteikti arī bija lieli brīnumi, ko tik liela grupa staigā gar viņu mājām. Ciemats atrodas pie pašām klintīm.Saulrietu skati viņiem noteikti ir fantastiski skaisti.
Apkārtne ir sakopta un nav nekas piemēslots.
Viens solis pa labi un var ripot lejā...Runas, klīda, ka kāda no dalībniecēm gandrīz noripoja lejā, par laimi -viss beidzās laimīgi. Es gandrīz dabūju ar kāju pa galvu, bet nu tāpēc vajag ieverot distanci no priekšā ejošā.
Skaistajā Pihajē upes ielejā izvietoto Toila - Oru parku un grezno pili izveidoja Grigorijs Jeļisejevs – viens no bagātākajiem tirdzniecības magnātiem 19. gs. Krievijā. 1935. gadā trīs Igaunijas rūpnieki nopirka pili un parku, un uzdāvināja tos prezidentam Petsam kā vasaras rezidenci. Pils pilnībā tika iznīcināta Otrajā pasaules karā.
Šobrīd iespējams pastaigāties ar norādēm labi aprīkotā un sakārtotā parkā, apskatīt dažādas koku un krūmu sugas, alu ar avotu, kā arī baudīt skatu uz jūru.

Kamēr bildējāmies pie varenā koka, lielākā daļa pārgājiena dalībnieku jau bija aizgājuši mums nezināmā virzienā, labi, tad nu Jānis, kurš gāja ar mums, tad nu tika zvanīts, kur visi pazuduši. Tikmēr "slapjie puiši" un arī dāmas brida pa upi, jo tas taču piederas pie lietas.
Ok, beidzot pa gabalu ieraugām pārējos dalībniekus, izcilpojam cauri parkam un rāpjamies kalnā, lai tad beidzot tiktu pusdienas pauzē.
Tā nebūšu es, ja pa ceļam nefotografēšu puķītes
Pauzei laiks 30 minūtes un tad sākās salīdzinoši neinteresantais ceļš līdz galamērķim, jo tomēr sākumā visi nedaudz sarāti gāja lēnāk, līdz ar to gar piekrasti vairs negājām, jo tas tomēr prasītu papildus laiku.
Ceļojošā krūze
Pēdējie 5km gan ir diezgan grūti, lai neteiktu vairāk. Esam nedaudz iekavējuši ar fotografēšanu pa ceļam, ka beigās solis ir gana ātrs jau, jo jāpaspēj taču vēl līdz mājām tikt.
 Pēdējos kilometrus gājām gar ceļu, gar laukiem un pa pļavu. Man Garmin rādīja, ka noieti nepilni 25km.
Galamērķis - Valastes ūdenskritums. Ūdenskritums ir izveidojies tikai pirms dažiem desmitiem gadu, meliorācijas darbu gaitā, kad klints kaļķakmens slānī  izcirta kanālu. No skatu platformas ir lieliski pārskatāms ūdenskritums. Vieta pie Valastes ūdenskrituma jūras krastā ir bagāta ar ordovika (ap 500 miljoni gadu) laikmeta fosīlijām. Tādas pie mums neredzēt. Ordoviks nozīmē to, ka fosilizētajām būtnēm ir gandrīz 500 miljoni gadu. Tātad aptuveni no tiem laikiem, kad stromatolīti bija pieražojuši skābekli Zemei un beidzot varēja rasties pirmās dzīvās būtnes tādā izskatā, kādā esam pieraduši tās redzēt.

Pievienot parakstu
Mums jau vairs spēka nebija lejā iet, mūsu vīri tikmēr gan vēl pa leju dzīvojās.
"...pārgājiens būs tik foršs, cik forši būsiet jūs katrs pats!" /M.Muižnieks/ Paldies streelnieks komandai par pasākumu! :)
Kopbilde, bijām pāri 50 cilvēkiem
“Everyone wants to live on top of the mountain, but all the happiness and growth occurs while you are climbing it.” Andy Rooney

Bildes - by me, Kārlis Cabulis un Gustavs

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

The one and only - Roko torte

Mājās gatavota Roko torte. Par viņu varētu runāt dienām ilgi. Viņa ir ļooti garda, lai neteiktu vairāk. Man Roko torte nekad nav bijusi mīļāko tortu sarakstā, bet tā, kā tā ir vīra mīļākā torte, sen jau biju meklējusi recepti, bet neko jēdzīgu neatradu. Jāsaka paldies sociālajiem tīkliem. Tā, kā esmu liela kūku fane, instagram bieži vien smeļos idejas un priecājos par citu darbiem. Tad, kādā dienā ieraugu, to, ko tik ļoti sen jau biju meklējusi #homemadeRoko un uzreiz pieglabāju ierakstu un zināju, ka cepšu uz vīra vārda dienu, viņam par prieku. Tad nu tā, tas bija to vērts un pat ļoti. Vīra izsauciens, ka ja viņš vēl nebūtu mani apprecējis, tad tagad to noteikti darītu, manu sirdi ļoti sildīja. Viņš teica, ka torte garšo kā senos laikos, kad Staburadzes tortes vēl bija gardas. Vīra mamma pateica, ka Roko ir vislabākā torte, ko esmu taisījusi un viņa šo gadu laikā ir ēdusi jau diezgan daudz manis taisītus gardumus. Ar vīra tēvu vieglāk, viņam viss, kas salds garšo. Tā kā, brīvās dāma

Pārgājiens gar Braslu

Ak, tēzveme, cik gan skaista Tu esi! Pārgājiens gar Braslu noteikti ierindojas TOP 3 no maniem vismīļākajiem Latvijas ietajiem maršrutiem.Šī gada TOP 1 noteikti, otrajā vietā ir Cecīļu dabas taka .  Pasakaini skaisti. Zelta rudeni šajā maršrutā izdodas izbaudīt uz visiem 100%. Vai esat dzirdējuši par streelnieks.lv? Ja nē, tad īsumā pastāstīšu - tie ir daži entuziasti, kuri rīko pārgājienus, bet tie pārgājieni galīgi nav svētdienas pastaiga gar jūru. Pagājušā gadā, kad sākās Covid, viņi piedāvāja iegādāties viņu izveidotos maršrutus ar kartēm, to es arī uzreiz izdarīju. Bet ir pieejami arī bezmaksas pārgājienu maršruti , ja ir interese doties dabā- noteikti iesaku piereģistrēties, ir to vērts! Šis maršruts arī ir viens no tajiem, kurš ir bezmaksas pieejams! Oktobrī jau zināju, ka dosimies vienā nedēļas nogalē veselos divos pārgājienos. Tieši šādi man gribējās pavadīt mūsu sesto laulības gada dienu. Es iešanu pārgājienos esmu iemīlējusi tā no visas sirds. 9.oktobrī dodamies uz Braslu

Pārgājiens gar Amatu

Ir āķis lūpā ar tiem pārgājieniem! Vasarā tika izdomāts draugu lokā iziet, kādu maršrutu, kurš sākas un beidzas vienā un tajā pašā vietā, jo tā ir vieglāk, nevienam nav jādomā, ar kādu transportu tikt uz priekšu vai atpakaļ. Izpētīju, ka piedāvājumā ir Kārļi - Ainavu krauja - Zvārtes iezis - Kārļi, kas ir 15km garš maršruts. Sacīts darīts. Sarunājam, ka tiekamies ar vienu draugu pāri 8.00 pie Berģu Depo un tālāk kopā braucam, trešo auto sagaidām jau Kārļos. Maršruts ir viegls un der jebkuram gājējam, kas grib pamēģināt noiet pats saviem spēkiem vairāk kā 5km un apskatīt skaistās Amatas krastus.  Amata ir viena no straujākajām, krāčainākajām un tīrākajām Gaujas pietekām. Ne velti lībiešu valodā vārds Amada nozīmē straujā. Taka aizvijas gar Amatas labo krastu no Vidzemes šosejas tilta pie Melturiem, gar viesnīcu “Kārļamuiža” un Zvārtes iezi līdz Amatas tūristu apmetnei pie Kārļu – Līgatnes ceļa Veclauču tilta. Amatas taka ir izstaigājama vairākos posmos.   Pirmais posms ir no Meltu